Szanowni Państwo!
Od początku roku 2016 na terenie całej Polski, w tym również na terenie Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego, zacznie funkcjonować system nieodpłatnej pomocy prawnej. Starostwo Powiatowe w Czarnkowie informuje, że zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1255) Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki będzie realizował od 1 stycznia 2016 r. zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej, polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej. W związku z tym, w oparciu o przepisy powyższej ustawy, Starosta Czarnkowsko-Trzcianecki ustalił punkty, w których od 1 stycznia 2016 roku dla osób uprawnionych będzie udzielana nieodpłatnie pomoc prawna. Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej zostały zlokalizowane w powiatowym i w gminnych lokalach, na podstawie zawartych porozumień.
Na terenie Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego nieodpłatna pomoc prawna udzielana będzie w 4 punktach:
Punkt nr 1 w Czarnkowie – w siedzibie Urzędu Miasta przy Placu Wolności 6. Punkt czynny będzie od poniedziałku do piątku w godz. 9ºº - 13ºº.
Punkt nr 2 w Trzciance – w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, ul. Mickiewicza 50. Punkt czynny będzie od poniedziałku do piątku w godz. 9ºº - 13ºº.
W powyższych punktach pomocy prawnej udzielać będą osobiście adwokaci i radcy prawni wskazani przez Okręgową Radę Adwokacką w Poznaniu i Okręgową Izbę Radców Prawnych w Bydgoszczy.
Punkt nr 3 zorganizowany został w dwóch lokalizacjach, tj. w Wieleniu i w Połajewie:
w Wieleniu – w budynku przy ul. Jana Pawła II nr 27. Punkt czynny będzie przez 3 dni w tygodniu tj. środę, czwartek i piątek w godz. 9ºº - 13ºº.
w Połajewie – w siedzibie Gminnego Ośrodka Kultury przy ul. Obornickiej 1. Punkt czynny będzie przez 2 dni w tygodniu tj. w poniedziałek i wtorek w godz. 9ºº - 13ºº.
Punkt nr 4 został zorganizowany w dwóch lokalizacjach tj. w Drawsku i w Krzyżu Wlkp.:
w Drawsku – w siedzibie Urzędu Gminy przy ul. Powstańców Wlkp. 121. Punkt czynny będzie przez 2 dni w tygodniu tj. we wtorek i czwartek w godz. 9ºº - 13ºº.
w Krzyżu Wlkp. – w siedzibie Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Krzyż Wlkp. przy ul. Wojska Polskiego 7. Punkt czynny będzie przez 2 dni w tygodniu tj. w poniedziałek i piątek w godz. 9ºº - 15ºº.
Punkt nr 3 i 4 obsługiwany będzie organizację pozarządową wyłonioną do realizacji powyższego zadania w otwartym konkursie ofert.
W razie dni ustawowo wolnych od pracy (w tym świąt państwowych) Punkty nie będą czynne.
Zgodnie z ustawą, nieodpłatną pomoc prawną (na etapie przedsądowym) będą mogły otrzymać:
- osoby, które nie ukończyły 26 roku życia,
- osoby, które ukończyły 65 lat,
- osoby fizyczne, którym w okresie roku poprzedzającego zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej na podstawie ustawy o pomocy społecznej i wobec której w tym okresie nie wydano decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia,
- osoby posiadające ważną Kartę Dużej Rodziny,
- kombatanci i weterani,
- zagrożeni lub poszkodowani katastrofą naturalną, klęską żywiołową lub awarią techniczną.
Prawo do nieodpłatnej pomocy prawnej osoba uprawniona będzie musiała wykazać przez:
- przedłożenie oryginału albo odpisu decyzji o przyznaniu świadczenia z pomocy społecznej lub zaświadczenia o udzieleniu świadczenia, o którym mowa w art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- przedłożenie ważnej Karty Dużej Rodziny, o której mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny,
- przedłożenie zaświadczenia, o którym mowa w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
- przedłożenie ważnej legitymacji weterana albo legitymacji weterana poszkodowanego, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa,
- przedłożenie dokumentu stwierdzającego tożsamość (w przypadku osoby uprawnionej w wieku do 26 lat lub powyżej 65),
- złożenie oświadczenia, w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.
Pomoc prawna będzie polegała na:
- poinformowaniu osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach,
- wskazaniu osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego,
- pomocy w sporządzeniu projektu pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym,
- sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
Uprawnieni będą mogli uzyskać informacje w zakresie:
- prawa pracy,
- przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej,
- prawa cywilnego,
- prawa karnego,
- prawa administracyjnego,
- prawa ubezpieczeń społecznych,
- prawa rodzinnego,
- prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Pomoc nie będzie natomiast obejmowała spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, spraw z zakresu prawa celnego, dewizowego i handlowego oraz spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowywania do jej rozpoczęcia.
Sekretarz Powiatu
Alicja Dąbrowska