Szkoły i przedszkola sobie poradziły
Sytuacja wywołana światową pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 zmusiła szkoły i przedszkola działające na terenie Gminy Czarnków do reorganizacji dotychczasowego trybu pracy. Placówki musiały dostosować się do nowej sytuacji, zapewniając uczniom edukację w inny sposób niż dotychczas.
Szkoły Podstawowe na terenie Gminy Czarnków już na początku stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce wdrożyły tryb nauczania zdalnego. Placówki nie napotkały znacznych trudności w reorganizacji pracy, choć z relacji dyrektorów wynika, że początki nie były łatwe. Część dzieci w tamtym czasie borykała się z brakiem odpowiedniego sprzętu do udziału w zajęciach zdalnych. Obecnie problem ten udało się częściowo rozwiązać za sprawą projektu „Zdalna Szkoła” w ramach, którego szkołom przekazano laptopy, które trafią do uczniów wyłączonych do tej pory z zajęć zdalnych. Do nowej sytuacji dostosować musieli się zatem nie tylko dyrektorzy i nauczyciele, ale także uczniowie oraz ich rodzice.
Sprawnym działaniem wykazała się Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich 1918/1919 w Kuźnicy Czarnkowskiej zarządzana przez dyrektora Wojciecha Zmyślonego, wypożyczając najbardziej potrzebującym uczniom laptopy, ułatwiające udział w zajęciach zdalnych. Te organizowane są na platformie Microsoft Teams, która umożliwia tworzenie wideorozmowy pomiędzy wieloma uczestnikami. Podobną sprawnością wykazała się także prowadzona przez dyrektor Małgorzatę Wylegałę Szkoła Podstawowa im. Mistrzów Sportu w Sarbi, która poza prowadzonymi zajęciami w formie zdalnej, zorganizowała zdalny apel z okazji Święta 3 Maja, w którym uczestniczyło 56 uczniów. O wyjątkowym celebrowaniu świąt majowych, nie zapomnieli również uczniowie Szkoły Podstawowej w Jędrzejewie, w której dyrektorem jest Sławomir Szymański. Zorganizowali oni obchody święta flagi, robiąc sobie z nią zdjęcia. Szkoła Podstawowa w Hucie również uporała się z nową sytuacją. Jak wynika z informacji podanych przez dyrektor Grażynę Stochaj – dzieci uczestniczą w zajęciach zdalnych, a także biorą udział w dodatkowych formach aktywności, które pozwalają kreatywnie spędzać im czas wolny w domu. Intensywnie działa także prowadzona przez dyrektor Beatę Maszewską Szkoła Podstawowa im. Leśników Polskich w Gębicach, gdzie oprócz zajęć zdalnych, kultywuje się pamięć o papieżu Polaku Janie Pawle II w setną rocznicę jego urodzin. W działaniu nie ustaje też Szkoła Podstawowa im. 67 Pułku Piechoty w Romanowie Dolnym, której dyrektorem jest Róża Wesołek. Na stronie internetowej szkoły pojawiła się zakładka z zadaniami do nauczania zdalnego, gdzie znajduje się spis tematów dla każdej klasy. Ponadto uczniowie angażują się w dodatkowe formy aktywności takie, jak konkursy plastyczne. Zajęcia w formie zdalnej prowadzone są również w Szkole Podstawowej w Śmieszkowie, gdzie dyrektorem jest Jolanta Rybarczyk. W ostatnim czasie szkoła zorganizowała akcję, w ramach której dzieci w formie filmów publikowanych na Facebooku przedstawiają się w języku angielskim i opisują swój ubiór.
Dobrze poradziły sobie także przedszkola, gdzie z uwagi na wiek dzieci, zajęcia zdalne przybrały nieco inną formę niż w szkołach. Na stronach internetowych placówek w Śmieszkowie, Walkowicach, Romanowie Górnym i Romanowie Dolnym, zarządzanych przez dyrektor Marlenę Mądrzak, pojawiły się materiały dla rodziców do zrealizowania w domu. Ponadto na profilach facebookowych, placówki publikowały propozycje innych form aktywności, przypomnienia oraz bieżące komunikaty dla rodziców. Publiczne Przedszkola w Jędrzejewie oraz Gajewie, kierowane przez dyrektor Jolantę Staniów, także dostosowały się do nowej sytuacji, przekazując rodzicom karty pracy z zadaniami dla dzieci. Dodatkowo zaoferowano dzieciom udział w różnych akcjach i konkursach, urozmaicających im czas wolny. Podobną aktywnością wykazały się publiczne placówki przedszkolne w Gębicach oraz Brzeźnie pod kierownictwem dyrektor Marii Smal. Rodzice otrzymywali informacje drogą elektroniczną o bieżących aktywnościach oraz zadaniach, a co dwa tygodnie przekazywano im karty pracy na kolejne dni. Równą skutecznością w działaniach edukacyjnych prowadzonych zdalnie wykazało się Prywatne Przedszkole „Mali Odkrywcy” w Gębicach, prowadzone przez dyrektor Monikę Radunz-Garkowską. Przedszkole, co prawda odłożyło w czasie realizację podstawy programowej w oczekiwaniu na odmrożenie restrykcji, ale w ramach dodatkowych działań serwowało dzieciom filmy na Facebooku z propozycjami ciekawych zabaw, czy prac plastycznych. Placówki zarządzane przez dyrektor Katarzynę Marciniak w Kuźnicy Czarnkowskiej i Mikołajewie także nie napotkały problemów w dostosowaniu się do nowej rzeczywistości. Wszelkie bieżące tematy zajęć dla dzieci pojawiały się na stronie internetowej przedszkoli.
Obecnie, mimo stopniowego uwalniania restrykcji wynikających ze stanu epidemii w Polsce, szkoły nadal pozostają zamknięte dla uczniów. Te placówki kontynuowały będą swoją zdalną działalność w taki sposób, jak to było do tej pory. Częściowej zmianie uległo natomiast funkcjonowanie publicznych przedszkoli, które od 18 maja z zachowaniem zaleceń sanitarnych, przyjmują dzieci, których rodzice się na to zdecydowali. Mimo trudności, które dotychczas wystąpiły, trzeba jednak zaznaczyć, że przedszkola oraz szkoły z terenu Gminy Czarnków podołały zadaniu, jakim była reorganizacja dotychczasowych form edukacji. Warto dodać, że jest to zasługa zarówno dyrektorów, nauczycieli, jak i uczniów oraz ich rodziców.
Urząd Gminy Czarnków
Sławomir Matz