Nowy obowiązek mieszkańców - Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków
NOWY OBOWIĄZEK MIESZKAŃCÓW
OD 1 LIPCA 2021
CENTRALNA EWIDENCJA EMISYJNOŚCI BUDYNKÓW
Od dnia 1 lipca 2021 roku, każdy właściciel lub zarządca budynku ma obowiązek złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, który ma na celu zebranie danych dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych.
Każdy budynek, który posiada źródło ciepła lub spalania paliw do mocy 1 MW należy zgłosić wypełniając odpowiednią deklarację.
Deklarację można złożyć samodzielnie drogą elektroniczną na stronie www.zone.gunb.gov.pl (naciśnij - złóż deklarację - wypełnij ją i wyślij) lub złożyć w wersji papierowej w Urzędzie Gminy Czarnków osobiście lub listownie na adres Urząd Gminy Czarnków ul. Rybaki 3, 64-700 Czarnków.
Wniosek jest dostępny pod adresem: https://zone.gunb.gov.pl/dokumenty-do-pobrania/
Terminy składania deklaracji:
- dla budynków, które już istnieją - 12 miesięcy (tj. do 30.06.2022 roku),
- dla nowo powstałych budynków termin wynosi 14 dni od uruchomienia nowego źródła ciepła lub spalania paliw.
Celem stworzenia Centralnej Bazy Emisyjności Budynków (CEEB) jest poprawa jakości powietrza – likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog. CEEB ma stanowić ważne narzędzie wspierające wymianę starych kotłów grzewczych, a także będzie miejscem gdzie dostępne będą informacje na temat wszystkich programów finansowania wymiany pieców.
Więcej informacji można uzyskać na stronie Głównego Urząd Nadzoru Budownictwa (GUNB): www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554).