Od dnia 1 lipca 2021 roku, każdy właściciel lub zarządca budynku ma obowiązek złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, który ma na celu zebranie danych dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych.
Każdy budynek, który posiada źródło ciepła lub spalania paliw do mocy 1 MW należy zgłosić wypełniając odpowiednią deklarację. Deklarację można złożyć samodzielnie drogą elektroniczną na stronie www.zone.gunb.gov.pl (naciśnij - złóż deklarację - wypełnij ją i wyślij) lub złożyć w wersji papierowej w Urzędzie Gminy Czarnków osobiście lub listownie na adres Urząd Gminy Czarnków ul. Rybaki 3, 64-700 Czarnków. Wniosek jest dostępny pod adresem: https://zone.gunb.gov.pl/dokumenty-do-pobrania/ Terminy składania deklaracji:
dla budynków, które już istnieją - 12 miesięcy (tj. do 30.06.2022 roku),
dla nowo powstałych budynków termin wynosi 14 dni od uruchomienia nowego źródła ciepła lub spalania paliw.
Celem stworzenia Centralnej Bazy Emisyjności Budynków (CEEB) jest poprawa jakości powietrza – likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog. CEEB ma stanowić ważne narzędzie wspierające wymianę starych kotłów grzewczych, a także będzie miejscem gdzie dostępne będą informacje na temat wszystkich programów finansowania wymiany pieców.
Więcej informacji można uzyskać na stronie Głównego Urząd Nadzoru Budownictwa (GUNB) :
www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554).