23.11.2024
Imieniny: Adeli, Felicyty i Klemensa

Nieodpłatna pomoc prawna

 

Szanowni Państwo!

 

Od początku roku 2016 na terenie całej Polski, w tym również na terenie Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego, zacznie funkcjonować system nieodpłatnej pomocy prawnej. Starostwo Powiatowe w Czarnkowie informuje, że zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1255) Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki będzie realizował od 1 stycznia 2016 r. zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej, polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej. W związku z tym, w oparciu o przepisy powyższej ustawy, Starosta Czarnkowsko-Trzcianecki ustalił punkty, w których od 1 stycznia 2016 roku dla osób uprawnionych będzie udzielana nieodpłatnie pomoc prawna. Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej zostały zlokalizowane w powiatowym i w gminnych lokalach, na podstawie zawartych porozumień.

Na terenie Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego nieodpłatna pomoc prawna udzielana będzie w 4 punktach:  

Punkt nr 1 w Czarnkowie – w siedzibie Urzędu Miasta przy Placu Wolności 6. Punkt czynny będzie od poniedziałku do piątku w godz. 9ºº - 13ºº.

Punkt nr 2 w Trzciance – w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, ul. Mickiewicza 50. Punkt czynny będzie od poniedziałku do piątku w godz. 9ºº - 13ºº.

W powyższych punktach pomocy prawnej udzielać będą osobiście adwokaci i radcy prawni wskazani przez Okręgową Radę Adwokacką w Poznaniu i Okręgową Izbę Radców Prawnych w Bydgoszczy. 

Punkt nr 3 zorganizowany został w dwóch lokalizacjach, tj. w Wieleniu i  w Połajewie:

w Wieleniu – w budynku przy ul. Jana Pawła II nr 27. Punkt czynny będzie przez 3 dni w tygodniu tj. środę, czwartek i piątek w godz. 9ºº - 13ºº.  

w Połajewie – w siedzibie Gminnego Ośrodka Kultury przy ul. Obornickiej 1. Punkt czynny będzie przez 2 dni w tygodniu tj. w poniedziałek i wtorek w godz. 9ºº - 13ºº.

Punkt nr 4 został zorganizowany w dwóch lokalizacjach tj. w Drawsku i  w Krzyżu Wlkp.:

w Drawsku – w siedzibie Urzędu Gminy przy ul. Powstańców Wlkp. 121.  Punkt czynny będzie przez 2 dni w tygodniu tj. we wtorek i czwartek w godz. 9ºº - 13ºº.

w Krzyżu Wlkp. – w siedzibie Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Krzyż Wlkp. przy ul. Wojska Polskiego 7. Punkt czynny będzie przez 2 dni w tygodniu tj. w poniedziałek i piątek w godz. 9ºº - 15ºº.

Punkt nr 3 i 4 obsługiwany będzie organizację pozarządową wyłonioną do realizacji powyższego zadania w otwartym konkursie ofert.

W razie dni ustawowo wolnych od pracy (w tym świąt państwowych) Punkty nie będą czynne. 

Zgodnie z ustawą, nieodpłatną pomoc prawną (na etapie przedsądowym) będą mogły otrzymać:

  • osoby,  które nie ukończyły 26 roku życia,
  • osoby, które ukończyły 65 lat,
  • osoby fizyczne, którym w okresie roku poprzedzającego zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej na podstawie ustawy o pomocy społecznej i wobec której w tym okresie nie wydano decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia,
  • osoby posiadające ważną Kartę Dużej Rodziny,
  • kombatanci i weterani,
  • zagrożeni lub poszkodowani katastrofą naturalną, klęską żywiołową lub awarią techniczną.

Prawo do nieodpłatnej pomocy prawnej osoba uprawniona będzie musiała wykazać przez:

  • przedłożenie oryginału albo odpisu decyzji o przyznaniu świadczenia z pomocy społecznej lub zaświadczenia o udzieleniu świadczenia, o którym mowa w art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
  • przedłożenie ważnej Karty Dużej Rodziny, o której mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny,
  • przedłożenie zaświadczenia, o którym mowa w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
  • przedłożenie ważnej legitymacji weterana albo legitymacji weterana poszkodowanego, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa,
  • przedłożenie dokumentu stwierdzającego tożsamość (w przypadku osoby uprawnionej w wieku do 26 lat lub powyżej 65),
  • złożenie oświadczenia, w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.

Pomoc prawna będzie polegała na:

  • poinformowaniu osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach,
  • wskazaniu osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego,
  • pomocy w sporządzeniu projektu pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym,
  • sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym.


Uprawnieni będą mogli uzyskać informacje w zakresie:

  • prawa pracy,
  • przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej,
  • prawa cywilnego,
  • prawa karnego,
  • prawa administracyjnego,
  • prawa ubezpieczeń społecznych,
  • prawa rodzinnego,
  • prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Pomoc nie będzie natomiast obejmowała spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, spraw z zakresu prawa celnego, dewizowego i handlowego oraz spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowywania do jej rozpoczęcia.

Sekretarz Powiatu
Alicja Dąbrowska

Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki
Wszystkie aktualności Archiwum aktualności